2012. május 14., hétfő

Kakaós kuglóf (kevert élesztős)

Már régóta terveztem, hogy kuglófot sütök, mert eddig mindig sütőporosat készítettem, de az élesztőset is meg kellett próbálnom.
Nagyon finom lett, annak ellenére, hogy a tészta nagyon ragadós lett, és igen meg voltam ijedve, hogy fogom tudni betenni a formába. a végeredmény jó lett, bár még külalakban van hova fejlődni.
Azért kevert élesztős, mert a hozzávalókat nem gyúrással, hanem keveréssel egyneműsítjük,  én habverővel kezdtem, majd fakanállal folytattam a keverést. Több folyadékot tartalmaz, mint a gyúrt élesztős tészta.
a csokimázat kisfiam kedvéért készítettem, mert nekem fogynom kell!!!

Hozzávalók egy 26 cm átmérőjű koszorú formához (sajnos nincs kuglófformám, de koszorúban is lehet sütni!)
50 dkg átszitált finomliszt
10 dkg puha vaj
10 dkg porcukor
3 dkg élesztő
1 dkg só
3 dl tej
3 db tojássárgája
(ízesítésre: vaniliás cukor, citromhéj, mazsola)
3 dkg szitált kakaópor
Elkészítés:
A tejen kívül minden hozzávaló legyen szobahőmérsékletű! Az élesztős tésztát több ízben kell keleszteni, így csak akkor vágjunk bele, ha nem kell sietnünk!!
1. Először a kovászt készítsük el:
a tej felét egy csipetnyi porcukorral kézmelegre melegítjük, beleszórjuk az élesztőt, és annyi lisztet, hogy tejfölsűsűségű legyen, kézzel elkeverjük a csomókat, és lefedjük, hagyjuk az élesztőgombákat dolgozni kb 10 percet.
2. Közben a hozzávalókat előkészítjük. Lisztet leszitál, tojásokat szétválaszt, maradék tejet is meglangyosítjuk, feloldjuk benne a sót és az ízasítő anyagokat.
3. Habverővel kihabosítjuk a vajat, beleszórjuk a porcukrot, majd mikor habos lett, egyenként beletesszük a tojások sárgáját, ezt is jól eldolgozzuk.
4. a kovászunk akkor jó, ha  szépen megnőtt a térfogata (kb kétszeresre), és ha ujjunkat hozzáérintve már megmarad az ujjunk helye.
5. Apránként beleszórjuk a lisztet, és a kovászt, és a tejet is a vajas-tojásos keverékbe, és addig keverjük, míg egynemű tésztát kapunk, és akkor jó, ha már kezd elválni az edény falától, és "hólyagos" lesz. Kézzel jobb, ha nem nyúlunk bele, mert nagyon ragad (inkább fakanállal). Ha úgy látjuk, hogy túl lágy a  tészta csak óvatosan adagoljuk a tejet, én nem raktam bele plusz lisztet, mert akkor már nehéz "keményíteni" a tésztán.
6. konyharuhával letakarva kelsztjük 40 fokon (napra kitéve, vagy 50 fokra bekapcsolt sütőben nyitott sütőajtóval!
7. mikor már megkelt újra átgyúrjuk, hogy egyneműsítsük a tésztát (kb. 25 perc)
8. újra kelsztjük. Közben a sütőformát olvasztott zsírral alaposan kenjük ki, liszttel szórjuk meg!
9. újabb átgyúrás következik, formára alakítás. (formába tesszük) Ha csigásat szeretnénk (nekem nem lett olyan szép), akkor 1/3 részét a tésztának összegyúrjuk 3 dkg szitált kakaóporral. lisztezett deszkán kinyújtjuk a fehér tésztát, külön a barna tésztát, és a lisztet alaposan lesöpörve szépen összetekerjük, majd belehelyezzük a formába, és óvatosan elegyengetjük. Illesztjük a két véget!
10. a formában is 15 percet kelesztjük sütés előtt!
11. előmelegített sütőben először magasabb lángon (180 fok légkeverés), majd alacsonyabb lángon készre sütjük (150 fok) (kb. összesen 25-30 perc, de figyelni kell. Hústűpróbával ellenőrizzük, hogy megsült-e a közepe!
12. amikor kihűlt bevonhatjuk csokimázzal, én most egy újat próbáltam ki:
15 dkg porcukor
2 ek kakaópor
2 ek forró víz
1 ek étolaj (a csillogásért felel)
jól elkeverjük, ha kell még bele víz, vagy olaj óvatosan adagoljuk (sűrűn folyósnak kell lennie!)
majd ráöntjük a süteményre, kicsit késsel elkenjük!
Forró vizes késsel szeleteljük, frissen nagyon finom!
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése